صد و شصت و سه - نقدی بر سوسن خانوم

سوسن خانم از جمله ارزشمند ترین آثار هنری یک سال گذشته است که توانست در اندک زمانی پس از عرضه به بازار موسیقی ایران گوی سبقت را از دیگر رقبایش ربوده و خود را به موسیقی ثابت مهمانی ها، اتوموبیل ها و MP3 Player  های جوانان ایرانی بدل سازد. عوامل متعددی را میتوان در راه نیل به موفقیت این موسیقی بر شمرد که هر یک فضای تخصصی و جداگانه خود را طلبیده و از حوصله این بلاگ خارج است. بنده صرفاً به بررسی کلیپ ساخته شده بر اساس این موسیقی پرداخته و بررسی های بیشتر را به دیگر دوستان می سپارم. باشد که روشن گر اذهان شما خواننده عزیز گردد.


سوسن خانم بدون شک بیش از موزیکی چند دقیقه ایست تا بواسطه آن بالا و پایین پریده و بهانه ای برای مالوندن داف مربوطه در مهمانی های اخر هفته در دست داشته باشیم. این اثر حرف های بسیاری برای گفتن داشته که همگی ریشه در فرهنگ وآداب و سنن ما ایرانیان دارند و برای تک تک ما قابل لمس می باشند. یکی از عمده ترین دلایل موفقیت سوسن خانم رابطه ذهنی است که این کلیپ با بیننده اش بر قرار ساخته و او را در موقعیتی هایی قرار میدهد که حس هم خویش پنداری را به راحتی در او القا میکند. در این کلیپ میبینیم:

- علی رغم اصرار سه جوان رعنا مبنی بر "نگو نه نمیشه" و "نگو نمیخوام" از ابتدا تا انتها، همچنان سوسن خانوم بر تکرار "نه نمیشه" و "نه نمیخوام" اصرار بی مورد ورزیده و با مخالفت بی تامل با هر آنچه میشنود یک تنه نقش منفی داستان را به دوش میکشد. کاری که جز از عهده یک دختر ایرانی بر نمی آید.

- کبوتر، گل سرخ و دستبند طلا و اصولاً هر آنچه بر طبق اصول باید قلب دختری را تکان دهد بر او بی اثر بوده و حتی نسبت به پس زدن هدایا که بر خلاف تمامی آموزه های اخلاقی-انسانی است واهمه ای از خود نشان نمیدهد.

- آنچه بیننده پیوسته در دستان سوسن خانوم میبیند گوشی موبایل او بوده و اصرار بی مورد سوسن خانوم به در دست داشتن این گوشی در حالیست که در تمامی این مدت هیچگونه SMS یا تماس تلفنی برای ایشان زده نمی شود و اینگونه به نظر میرسد که صرفاً به استفاده ابزاری از آن برای چُسی آمدن در برابر دیده دیگران میپردازد که این پوچی فطری دختران نیز خود خالی از تامل نیست.

- نیت پاک قهرمانان اصلی داستان را در تمامی قسمت های "حرف بزنم با باباتون" و "میخوام بشم من دومادتون" موج میزند و روح جوانمردی را در سراسر کلیپ میدمد که این پایبندی به اصول اخلاقی و عرفی کوچکترین اهمیتی برای سوسن خانوم نداشته و برای لحظه ای هم پاسخ منفی او را در رد این خواسته به تعویق نمی اندازد.

- به نظر میرسد جوان گارسون که سینی حاوی انواع گیلاس را در دست دارد از قانون مستی و راستی تبعیت کرده و یکباره زبان به بیان تمامی آمال و آرزوهای خود در ارتباط با سوسن خانوم می گشاید. اینکه فارغ از سوسن یا اعظم بودن، نهایت امر هر زنی جوجه کشی و پوشیدن دامن کوتاه و در دست داشتن سوزن برای دوختن شلوار گل گلی کشی آقای خونه است واقعیت کلیدی و انکار ناپذیری است که دیر یا زود هر زنی با آن مواجه خواهد شد.

- استفاده به جا از عنصر شتر بر هر چه تاثیر گذارتر بودن این کلیپ افزوده است. گویی ارتباط ظریف میان سوسن خانوم و عشوه های شتری اش که به گونه ای جزء لاینفک دختران ایرانی است جز با استفاده مستقیم از شتر امکان پذیر نمینمود و اینگونه به نظر میرسد که کارگردان کلیپ در آخرین دقایق آن سعی داشته است تا نقطه عطفی اگرچه دیرهنگام اما موثر در ارسال پیام به بیننده به کار بندد.

- مطمئناً فضاهای خاص کلیپ نیز حرف هایی برای گفتن دارند. نمای پایانی کلیپ که بیابانی خشک و بی آب و علف را به تصویر میکشد میتوان به عنوان فلش بک از روزگار مدرن به عصر بیابان نشینی در نظر گرفت که دلالت بر حکایت سوسن خانوم و کلاً تمامی خانوم ها داشته و میگوید این داستان نیز صرفاً روایتی امروزی از آنچه بوده است که پیش از این نیز همواره جریان داشته است. دیگر تعبیری که میتوان از نمای آخر کلیپ داشت این است که تمامی هر آنچه از ناز کردن ها و ناز کشیدن های جاری در کلیپ میبینیم چیزی جز توهمات سوسن خانوم و دیگر دختران نبوده که نهایتاً به پایان رسیده و به بیننده اینگونه نهیب میزند که عاقبت تمام عشوه گری ها و خود چُس کردن ها چیزی جز نیستی و نابودی نبوده و عاقبت این نوع افاده های پوچ جز جهنمی خشک و سوزان نخواهد بود.

نهایتا می توان اینگونه نتیجه گرفت که سوسن خانوم آیینه تمام قد دختران ایرانی است که در قالب روایتی 3:40 دقیقه ای و به زبان هر چه ساده تر پرده از راز زبان نفهم بودن دختر جماعت در این دیار برداشته و لاجرم بر دل میشیند.



پ.ن. 1: این بود طولانی ترین پُست من در این وبلاگ.
پ.ن. 2: نقدی بر بابا عزیز


۳۰ نظر:

  1. interesting letters... but I cant read anything of this. :D

    پاسخحذف
  2. نقد جالبی بود.
    و جالبتر اینکه این گروه مجازن...

    پاسخحذف
  3. واقعاً جالب بود.
    يادش به خير ده-دوازده سال پيش كه چند تا آهنگ از اين گروه در اومد كه اون زمان اسمشون رو هم نمي‌دونستم، ولي در چند سفر شمال ملتي رو حيرون اين آهنگ ها كه از ضبط ماشين پخش مي‌شد كرده بودم. آهنگ "اتل متل توتوله"، "علي كوچولو"، بعد تر "اسم من شروينه" و ... .
    فكر نكنم اين گروه مجاز باشند، ولي كارشون حرف نداره و واقعاً لذت بردم كه اون 3-4 كليپ ساده و هندي‌كم اون زمان، تبديل شده به فضاي سوسن خانوم امروز و ... .

    پاسخحذف
  4. همانا تحلیلی عمیق بود که ما را به رسای وجودی سوسن خانوم رهنمون ساخت. پخش و پلاش کردم اساسیا. پس فردا یهو دیدی تو 40چراغ چاپ شد به اسم خودت نگی چرا!!!
    ها ها
    سال جدیدت بدون سوسن خانوم های موجود باشد.

    پاسخحذف
  5. shoma zaheran kheili waght darid baraye didane ye hamchin karhaye "waghean honari" wa waghean waght darid baraye andishidan o tahlilhaye toolani raje be in CHIZhaye ke ma behesh migim ...
    kash in hame waght wa estedad ro jahaye dige
    kharj mikardid
    alagheye shoma ro be Musik wa farhang tahsin mikonam.ama musik wa farhange waghei chize digeyi nist?

    پاسخحذف
  6. ناشناس جان سلام.
    راستش فكر كردن تنها چيزيه كه نه وقت ميبره و نه انرژي. در همين 24 ساعت شبانه روز، آدم به خيلي چيزها فكر ميكنه و وقتي سرحال تره يا يه موضوعي مهمتره، اول به اون فكر ميكنه. ولي به هر حال موقع دستشوئي رفتن يا زير دوش هم ميشه به بقيه چيزهاي كمتر مهم فكر كرد. پس حرف كافه‌چي و من و شما منافاتي با هم نداره. سخت نگير دوست من. نوروزت هم مبارك.

    پاسخحذف
  7. merc az ezhare lotfet be dokhtaraye sarzaminet

    پاسخحذف
  8. من فکر کنم خیلی کم لطفی کردی!
    گمونم دیدت به دلایلی تند بود.

    پاسخحذف
  9. این همه خانوم ها و تمامی خانوم ها و همه دختر های ایرونی و ... کار و به شدت خراب کرده وگرنه می تونست جالب باشه.

    پاسخحذف
  10. زاویه دیدت به این آهنگ و کلیپش و نقدت جالب بود!

    پاسخحذف
  11. ًٌََُُفكر كنم قبلاً هم بهت گفتم
    هر مزخرفي مي تونه يك اثر هنري با ارزش از كار در بياد. به شرطي كه يه آدم ِ با شعور ببينتش !!!!!!

    ولي در كل بايد بگم كارات حرف نداره

    پاسخحذف
  12. با تشکر از کلیه دوستان که زحمت کامنت گذاشتن رو به خودشون دادند باید به عرض برسونم که این بار بر خلاف روال همیشگی ام، حوصله جواب دادن به هیچ کامنتی رو ندارم.

    پاسخحذف
  13. كــون گشات، مايه نشاط :)

    پاسخحذف
  14. خوب بود و بسیار جالب

    پاسخحذف
  15. pesar fogholade bood :D merc ba in google bombet jedan hamaro terkoondi

    پاسخحذف
  16. Keili bahal bood! kolli khandidam. ba inke zaheran be dalile "khanum" budanam bayad "Shaki" besham. vali jeddi kheili khndeh dar bud. albateh ye naghdi az aghayoone "Khali Band" ham bezari bad nista...Merci

    پاسخحذف
  17. نویسنده بسی بصیرت دارد به سوسن خانوم

    پاسخحذف
  18. گویا خانم های ایرانی بد جوری شما رو سوزوندن. به نظر من که همچین آدمی با یک چنین عقایدی لایق سوزوندن هم هست.
    بهتره تا دیر نشده با 125 تماس بگیرین.

    پاسخحذف
  19. خیلی آشغالی با این نظراتت

    پاسخحذف
  20. متاسفانه جمله اخرت تمام زیبایی نوشته تو از بین برد.متاسفم بریا طرز فکرتون...

    پاسخحذف
  21. سارا ص. و دو نا شناس >

    با تشکر از سارا ص. و دو ناشناس فوق که با کامنت های بی دریغشون مهر تاییدی بر نقد اینجانب زدند، باید به عرض برسونم که متاسفانه بنا به دلایلی که حال میکنم تو کفِش بمونید به هیچ یک از قُدقُدهای زیادی این پُست پاسخ داده نخواهد شد.

    پاسخحذف
  22. بسیار زیبا و موشکافانه از زوایای گوناگون.

    پاسخحذف
  23. قُدقُدهای زیادی ?!!!!
    ؟؟؟؟؟
    متاسفم!!!!

    پاسخحذف
  24. زنبق>

    اصلاً حالا که اینطور شد بَد، بَد، بَد...

    پاسخحذف
  25. فکر کنم دخترهای ایرانی‌ خوب توی پاچت کردن که اینجور عقده‌ای شدی!

    دیگه نمیدونی کجا او‌ چه جوری باید ازشون بد بگی‌، برای همین از هر چیزی استفاده میکنی‌ تا عقدتو خالی‌ کنی‌ سرشون، خوب چی‌ بهتر از یه آهنگ معروف!! ولی‌ خداییش مغز پیچیده‌ای داری که این همه خزعبلات تونستی‌ از یه آهنگ ساده بکشی بیرون!!

    اگه بخوام به شیوهٔ مزخرف تو فکر کنم می‌تونم بگم که:

    چرا فکر نکردی که وقتی‌ یه دختر میره توی یه رستوران میشینه می‌خواد غذا بخور، ۳تا پسر پررو باید بیان مزاحمش بشن؟! چرا پسرها به خودشون اجازه میدان که هروقت دوست داشتن برن جلو و با یه دختری حرف بزنن؟ هان؟؟کلا پسرهای ایرانی‌ همه پررو و کنه هستن.

    چرا وقتی‌ یه دختری دوست نداره باهاشون دوست بشه انقدر اصرار می‌کنن؟ چرا نمی‌فهمن که این دختر خوشش نمیاد ؟چون پسرهای ایرانی‌ نفهمن.

    چرا پسرها میخوان با پول و طلا دختر هارو فریب بدن؟چون همهٔ پسرهای ایرانی‌ دغل هستن.

    میبینی‌؟؟ می‌شه یه جور دیگه هم نگاه کرد!امیدوارم این عقده دیگه کورت نکرده باشه!

    متاسفم برات

    پاسخحذف
  26. حالا شما بی خیــــال. یه کم شُل کن بابا.
    خیلی قضیه رو جدی گرفتی! :))

    پاسخحذف
  27. به عنوان يه نقد طنز ونه جدي خيلي جالب بود ولي اگر اينها رو جدي نوشتي باسيد بگم كه به نظر مي رسه هر چي دق دلي از دختر ها داشتي اينجا خالي كردي . درسته خيلي از دختر هاي ايراني اينجوري هخستن ولي اين شامل همه و حتي شامل اكثريتشون نميشه و در واقع پسرهها خيلي انتقادات بيشتري بهشون وارده و خود اين رفتارهايي كه اينجا در مورد بعضي از دختر ها گفته شده در واقع تا حد زيادي واكنش به رفتار هاي غير معقول پسر هاست . من توي دوستاي خودم پسر هاي زيادي رو ميشناسم كه با مثلا همين وعده هاي الكي ازدواج دختر ها رو به رختخواب مي كشونن و بعد با هزار و يك بهانه بني اسراييلي دودرشون مي كنن. خب دختر ها هم بلا نسبت خر كه نيستن اونها هم تا ميتونن سعي مي كنن بپيچونن!
    البته هنوز فكر مي كنم اين نوشته جنبه شوخي و طنز داره و نبايد جدي گرفتش!

    پاسخحذف
  28. خیلی خوب بود. از معدود نقدهایی بود که هدف اصلی سازنده هاش رو بازتاب میده.

    و واسه تمام بی جنبه هایی که اومدن اینجا و بد و بیراه بارت کردن متاسفم.

    پاسخحذف
  29. ye bichareh ghatie shoma ha۱۳۸۹/۲/۱۵, ۸:۳۶

    تصور نکنید من یه دختر شوهر نکرده و ترشیده این دیارم که حالا از باصطلاح نقد بالا از دست شما شاخ به سرها(همون اق پسر ها) عصبانی شدم.
    نه ، من یه هم جنس شما اقایان و اقا پسر ها هستم که با داشتن سن بالا دوران جوانی خوبی را گذروندم .
    یه واقعیت رو بدونید و تا وقتی که این واقعیت رو نخواهید بدونید بیچاره اید . اون واقعیت اینه: بسیاری از شما اقا پسر ها و باصطلاح آقایان!!!؟؟؟ از امثال سوسن خانم ها ، سوسن خانم تر هستید

    پاسخحذف
  30. یه بیچاره قاطی شما مرد؟؟؟ ها۱۳۸۹/۲/۱۵, ۹:۰۴

    نمونه مرد!!!؟؟؟ ایرانی:
    یسنا: فردي كه همسر و والدين همسرش را پس از كشتن، سر بريده بود، توسط پليس دستگير شد.

    سرهنگ مراد جعفري، جانشين فرمانده انتظامي زنجان افزود: متهم به قتل به هويت «مرتضي – ج» 31 ساله در پي بروز اختلافات خانوادگي طي اقدامي جنون آميز اقدام به قتل همسر و والدين وي کرده بود، پس از 72ساعت از سوي ماموران پليس دستگيرشد.

    وي ادامه داد: اين حادثه در روز شنبه 11ارديبهشت‌ماه امسال در روستاي «سعيدآباد» از توابع شهرستان ايجرود به وقوع پيوست كه در پي آن، متهم پس از درگيري با همسرش، او و مادرزن و پدرزنش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند و سر اين افراد را بريد.

    سرهنگ جعفري اضافه كرد: پس از اعلام وقوع اين حادثه به مركز فوريت‌هاي پليسي (110) منطقه تحت کنترل ماموران پليس قرار گرفت و با مراقبت از رفت و آمد روستاييان، سعي در حفاظت از ساير اهالي شد.

    به گفته جانشين فرماندهي انتظامي زنجان با توجه به خروج متهم از روستا و عزيمت وي به استان گيلان، عوامل انتظامي به اين استان اعزام شدند که متهم پس از آگاهي از اين موضوع، بار ديگر به شهرستان ايجرود مراجعت کرد.

    وي گفت: ماموران پليس کليه نقاط شناسايي شده در روستا را به صورت مکرر مورد بازرسي قرار دادند و در نتيجه «مرتضي» كه در 5 کيلومتري روستا مخفي شده بود، شناسايي شد.

    سرهنگ جعفري با بيان اين كه فرد موردنظر پس از آگاهي از محاصره خود توسط پليس اقدام به خودکشي کرد، افزود: ماموران اين متهم را دستگير كردند كه در حال حاضر «مرتضي» در يکي از بيمارستان‌هاي زنجان بستري است.

    گفتني است اين فرد در سال گذشته با همسر خود عليرغم مخالفت والدينش ازدواج کرده بود که تنها با گذشت چند ماه با بروز اختلافات، درگيري‌ها آغاز شد و در نتيجه به قتل زن مقتول انجاميد.

    پاسخحذف